Succé för fjärde upplagan av HNT
Då har vi genomfört ännu ett Halloween Night Trail – det fjärde i ordningen – och vilket arbete vi har lagt ned tillsammans! Varje år krävs det otaliga timmar för att få allt på plats, och jag tror att många deltagare inte riktigt kan föreställa sig hur mycket jobb som ligger bakom.
Karlsnäsgården är verkligen en perfekt plats att arrangera något sådant här. Logen som mål är bara det ganska unikt 😊
Nytt deltagarrekord!
I år hade vi 284 anmälda och 249 som kom till start, och tillsammans var vi närmare 45 funktionärer som gjorde detta möjligt. Räknar man även in alla föräldrar som sprang med sina barn på 2 km loppet så var det över 320 som tog sig runt någon av banorna.
Deltagarna kom från hela södra Sverige och vi hade till och med deltagare från Ungern 😊
Uppbyggnaden av logen och arenan drog vi igång redan på onsdagskvällen, fortsatte under torsdagen och fredagen – och sedan under hela lördagen. Trots det kändes det som att vi precis hann klart innan de första deltagarna dök upp.
Inför loppet sattes 800 reflexer ut 1–2 veckor i förväg. Vid provlöpningen på onsdagen upptäckte vi att många reflexer försvunnit. Nya sattes ut, och när de tog slut fick vi tillverka fler. Som tur var behövdes bara några få extra på fredagens provlöpning. Men som alltid gäller lagen om alltings jävlighet: 15 minuter innan start för 2 km-loppet hade reflexer återigen försvunnit längs elljusspåret. Tack vare en snabb insats av Daniel och Ankan fick vi ordning på det i sista stund. Vem som lagt beslag på reflexerna är fortfarande oklart – men det kunde ha slutat illa om vi inte upptäckt det.
Längs med banorna hade vi, förutom reflexerna, även flera skyltar och avspärrningar utsatta, men lärde oss att vi nog aldrig kan vara för tydliga. På ett ställe missade några löpare avfarten från elljusspåret trots mängder av reflexer, och även vid delningen mellan 5 och 10 km sprang några fel trots skyltning, funktionärer och utskickad information. Börjar en löpare springa fel så är det lätt att flera hänger efter. Här får vi fundera på hur vi kan förstärka och förtydliga det ytterligare inför kommande lopp.
Samtidigt är det tydligt i årets deltagarutvärdering att vi gör något riktigt, riktigt bra. Deltagarna lyfter fram vår energi, glädje, värme och den unika stämningen vi skapar längs banan. Många beskriver loppet som en av årets absoluta höjdpunkter – för både vuxna och barn.
68 % ger arrangemanget en 5:a i helhetsbetyg och 26 % en 4:a. Riktigt bra siffror med andra ord!
Allt vi bidrar med – från parkeringen, servering, ljus och ljud, priser, pynt, effekter och eldar till utklädnader, spökerier, dubbla proffsiga speakers – gör att loppet verkligen lever. Många berättar hur imponerade de är, hur omhändertagna de känner sig och hur mycket de uppskattar att vi verkligen ”går all in”.
En av de för året nya stationerna var ”Zombiehöjden”. Rökmaskin, strålkastare och zombies som verkligen gick in i rollen gjorde denna till en riktig höjdare.
Avslutningsvis är det bara att konstatera att vi har all anledning att vara oerhört stolta över årets arrangemang.
Nu tar vi en välförtjänt paus, gör en ordentlig utvärdering – och så får vi se om vi har kraften och viljan att köra även nästa år.
/Thomas ”Tompa” Johannesson
Tävlingsledare
För att läsa fler och äldre nyheter - gå till Arkivet.
|